Madrasah Aliyah Students' Interest in the Islamic Counseling Study Program of the Faculty of Ushuluddin, Adab and Dakwah IAIN Curup

Authors

  • Dita Verolyna Institut Agama Islam Negeri Curup
  • Ngadri Yusro Institut Agama Islam Negeri Curup

DOI:

https://doi.org/10.29240/jdk.v8i2.8547

Keywords:

Interest, Madrasah Aliyah, Advanced Study, College

Abstract

This study aims to observe how the interest of Madrasah Aliyah students in Rejang Lebong Regency to continue their studies at the BPI IAIN Curup Study Program. This research uses quantitative methods and descriptive approaches. The population in this study were all madrasah aliyah students who were in class XII, and the sample used a volunteer or voluntary technique where anyone who was willing to fill out a questionnaire would be the sample. The total population was 324 students and 196 people filled out the questionnaire. The results of the questionnaire are displayed in a simple frequency table. Based on the results of the study, it was found that the interest score of madrasah aliyah students to continue their studies to the BPI IAIN Curup Study Program was 49.49%. This is reinforced by the average score of 54, median of 53 and mode of 50. Motivation indicators get a moderate score (44%), perception gets a moderate score (41%), family gets a moderate score (56%), facilities get a low score ( 33%) and socialization got a moderate score (57%). Thus, the overall interest of madrasah aliyah students in continuing their studies to the BPI study program is moderate

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fadjrin, M. A., & Muhsin, M. (2017). PENGARUH LOKASI SEKOLAH, PROMOSI SEKOLAH, PERSEPSI DAN TEMAN SEBAYA TERHADAP MINAT SISWA MEMILIH JURUSAN. Economic Education Analysis Journal, 6(2), 352–364.

Febriani, D. A. (2015). PENGARUH PERSEPSI TENTANG PENDIDIKAN, LINGKUNGAN TEMAN SEBAYA, JENIS SEKOLAH, DAN STATUS SEKOLAH TERHADAP MINAT MELANJUTKAN KE PERGURUAN TINGGI PADA SISWA JENJANG PENDIDIKAN MENENGAH YANG BERTEMPAT TINGGAL DI DESA ADIWERNA KECAMATAN ADIWERNA KABUPATEN TEG. Universitas Negeri Yogyakarta.

Ika Zulfa, N., Mega Heryaniningsih, S., Ridho Saputra, M., & Kurnia Putri, M. (2018). PENGARUH TEMAN SEBAYA TERHADAP MINAT MELANJUTKAN STUDI KE PERGURUAN TINGGI PADA SISWA SMA. Journal of Innovative Counseling : Theory, Practice, and Research, 2(02), 69–74.

Irnawati. (2019). PERSEPSI SISWA TERHADAP PENDIDIKAN TINGGI DAN KECENDERUNGANNYA MEMILIH PENDIDIKAN TINGGI LANJUTAN (STUDI PADA SISWA KELAS XII SMA NEGERI 3 LUWU TAHUN AJARAN 2017/2018). Universitas Negeri Makassar.

Iskandar, I. (2016). Implementasi Teori Hirarki Kebutuhan Abraham Maslow terhadap Peningkatan Kinerja Pustakawan. Khizanah Al-Hikmah : Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, Dan Kearsipan, 4(1), 23–34. https://doi.org/10.24252/kah.v4i1a2

Lestari, L. M., & Muridan, H. (2020). PEMILIHAN JURUSAN KULIAH BERDASARKAN BAKAT, MINAT DAN KEPRIBADIAN. CERMIN, 1(1).

Lestari, M., Zakso, A., & Hidayah, R. Al. (2020). FAKTOR-FAKTOR PENYEBAB RENDAHNYA MINAT MELANJUTKAN PENDIDIKAN KE PERGURUAN TINGGI (KASUS PADA REMAJA DI DESA SEPADU). Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 9(7).

Mufida, A., & Effendi, Z. M. (2019). Pengaruh Pendapatan Orang Tua dan Prestasi Belajar Terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan ke Perguruan Tinggi Pada Siswa Kelas XII Akuntansi SMK Negeri 2 Pariaman. Jurnal Ecogen, 2(4), 687–695. https://doi.org/10.24036/JMPE.V2I4.7846

Munira. (2017). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT SISWA MADRASAH ALIYAH NEGERI (MAN) 2 JEMBRANA KELAS XII UNTUK MELANJUTKAN STUDI KE PERGURUAN TINGGI PADA TAHUN AJARAN 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 9(2), 387–396. https://doi.org/10.23887/JJPE.V9I2.20104

Prianggita, M., & Ghofur, M. A. (2021). ANALISIS VARIABEL-VARIABEL YANG MEMPENGARUHI MINAT SISWA SMA MELANJUTKAN PENDIDIKAN KE PERGURUAN TINGGI. Edunomic : Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 9(1), 26–36. https://doi.org/10.33603/EJPE.V9I1.3519

Susilaningsih, C. Y., & Rahayu, D. S. (2019). Faktor penyebab rendahnya minat siswa SLTA kota madiun terhadap jurusan Bimbingan dan Konseling. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 18–23.

Toni, H., & Putra, R. A. (2023). Korelasi moderasi Islam dengan marketing pendidikan di Perguruan Tinggi Islam pada ruang digital era 4 . 0. 1(1), 259–277.

Utaminingsih, S. (2021). Analisis Rendahnya Minat Melanjutkan Pendidikan ke Jenjang Yang Lebih Tinggi. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 8(2), 94–105. https://doi.org/10.32493/JPKN.V8I2.Y2021.P94-105

Warsah, I., Putra, R., & Morganna, R. (2021). Merging Religiosity on Social Media: Indonesian Millennial Youth’s Understanding of the Concepts of Jihad and Religious Tolerance. Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 19(2)(2), 291-303.

Downloads

Published

2023-11-25

Issue

Section

Articles