Utilizing Tiktok Application in Learning English for EFL University Students in Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.29240/ef.v7i2.7868Keywords:
TikTok application, digital era, learning mediaAbstract
Downloads
References
Afidah, N., Sari, N. K., & Hanifah, H. (2021). Investigating Students’ Perspectives on the Use of Tiktok as an Instructional Media in Distance Learning During Pandemic Era. DINAMIKA: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Keislaman, 6(2), 47-68.
Ardiyanti, H., Kustandi, C., Cahyadi, A., Elihami, E., & Pattiasina, P. J. (2021). Efektivitas model pembelajaran daring berbasis tiktok. Jurnal Komunikasi Profesional, 5(3), 285-293.
Bahri, A., Damayanti, C. M., Sirait, Y. H., & Alfarisy, F. (2022). Aplikasi tiktok sebagai media pembelajaran bahasa inggris di indonesia. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 3(01), 120-130.
Duan, C. (2023). Tik Tok: A new way of English learning. Journal of Education, Humanities and Social Sciences, 8, 127-133.
Fahdin, R. G. P. (2020). Student's Perception toward The Use of Tik Tok in Learning English Vocabulary. Khazanah: Jurnal Mahasiswa, 12(2).
Fatimah, S. D., Hasanudin, C., & Amin, A. K. (2021). Pemanfaatan aplikasi tik tok sebagai media pembelajaran mendemonstrasikan teks drama. Indonesian Journal of Education and Humanity, 1(2), 120-128.
Fink, A. (2019). Conducting research literature reviews: From the internet to paper. Sage publications.
Hanim, S. (2021). Social Media Usage for Learning English Language. Randwick International of Education and Linguistics Science Journal, 2(3), 461-466.
Herlisya, D., & Wiratno, P. (2022). Having Good Speaking English through Tik Tok Application. Journal Corner of Education, Linguistics, and Literature, 1(3), 191-198.
Irianto, S., & Al-Amin, A. A. (2021). Analisis pengaruh Aplikasi Tiktok Terhadap Peningkatan Pembelajaran Bahasa Inggris Pada Siswa. Innovative: Journal Of Social Science Research, 1(1), 42-48.
Karami, V. E., & Rif’ah, I. (2021). Penggunaan Aplikasi Berbasis Audio Visual (Youtube Dan Tiktok) Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab. In International Conference of Students on Arabic Language (Vol. 5, pp. 378-388).
Khasanah, N. (2022). Penggunaan Media Tiktok dalam Meningkatan Hasil Belajar Bahasa Inggris di SMPN 2 Gempol. Wawasan Pendidikan, 2(2), 316-325.
Lindade, C. (2020). Using TikTok to engage speaking skills. The appi e-journal, 18.
Mana, L. H. A. (2021). Respon siswa terhadap aplikasi tiktok sebagai media pembelajaran bahasa indonesia. JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 2(4), 418-429.
Marlisa, L., Vahlia, I., & Latif, S. (2022). Edukasi Penggunaan Aplikasi “Tik-Tok†Sebagai Media Digital di Desa Banjar Rejo Batanghari Lampung Timur. Sinar Sang Surya: Jurnal Pusat Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 414-424.
Novitasari, N., & Addinna, A. (2022). Students' Perception on the Use of TikTok for Learning English. Journal of English Language Teaching, 11(4), 566-579.
Nur Aziz, I., & Sabella, R. H. (2021). TikTok as Media of Learning English. JEET, Journal of English Education and Technology, 2(02), 408-419.
Nurhasanah, P. S., & Lestari, T. (2021). Pengaruh Aplikasi Tiktok terhadap Perkembangan Bahasa Siswa Sekolah Dasar. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 8(2), 115-121.
Pratama, R. M. D., & Hastuti, D. P. (2023). Tik Tok in Improving Students' Speaking Skills in the English for Business Course. Wanastra: Jurnal Bahasa dan Sastra, 15(1), 50-55.
Pratiwi, A. E., Ufairah, N. N., & Sopiah, R. S. (2021). Utilizing TikTok application as media for learning English pronunciation. In International Conference on Education of Suryakancana (IConnects Proceedings).
Ramadhan, R. (2020). Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Baru Dizaman Digital. Multaqa Nasional Bahasa Arab, 3(1).
Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). Potensi pemanfaatan media sosial tiktok sebagai media pembelajaran dalam pembelajaran daring. Akademika: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(02), 425-436.
Resmini, S., Satriani, I., & Rafi, M. (2021). Pelatihan penggunaan aplikasi canva sebagai media pembuatan bahan ajar dalam pembelajaran bahasa inggris. Abdimas Siliwangi, 4(2), 335-343.
Simanungkalit, J. R. M., & Katemba, C. V. (2023). Utilizing English Tiktok as a Media in Learning English Vocabulary: University Students’ Perspective. Eduvelop: Journal of English Education and Development, 6(2), 137-150.
Syafri, E. P. E., & Kulsum, U. (2021). TikTok; Media Pembelajaran Alternatif dan Atraktif pada Pelajaran PPKn Selama Pandemi di SMP Negeri 2 Mertoyudan. In Seri Prosiding Seminar Nasional Dinamika Informatika (Vol. 5, No. 1).
Syamsi, N. (2022). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Bahasa Inggris melalui Media Tiktok pada Peserta Didik Kelas VIII MTS Bontote’ne Kab. Gowa Sulawesi Selatan. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 4(2), 393-399.
Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114.
Utami, A. D. V. (2021). Aplikasi tiktok Menjadi media hiburan bagi masyarakat Dan Memunculkan Dampak Ditengah pandemi covid-19. MEDIALOG: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1), 40-47.
Waloyo, E., Hartono, R., Wahyuni, S., & Yulianto, H. J. (2022). Esensi Pemanfaatan Aplikasi Pembelajaran Untuk Pengajaran Bahasa Inggris. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS) (Vol. 5, No. 1, pp. 300-304).
Warini, N. L., Dewi, N. P. E. S., Susanto, P. C., & Dewi, P. C. (2020). Daya tarik TikTok sebagai media pembelajaran bahasa Inggris online. In Seminar Ilmiah Nasional Teknologi, Sains, dan Sosial Humaniora (SINTESA) (Vol. 3).
Wiranda, W. G. P. (2023). The The Students Perceptions by Using Tik Tok as a Media Learning English. Jadila: Journal of Development and Innovation in Language and Literature Education, 3(1), 48-58.
Xiuwen, Z., & Razali, A. B. (2021). An overview of the utilization of TikTok to improve oral English communication competence among EFL undergraduate students. Universal Journal of Educational Research, 9(7), 1439-1451.
Yang, H. (2020). Secondary-school Students’ Perspectives of Utilizing Tik Tok for English learning in and beyond the EFL classroom. In 2020 3rd International Conference on Education Technology and Social Science (ETSS 2020) (Vol. 1, pp. 162-83).
Yovita, Y., & Purnamaningsih, I. R. (2022). Penggunaan Aplikasi Tiktok Sebagai Inovasi Pembelajaran Bahasa Inggris di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 6(3), 861-868.
Zaitun, Z., Hadi, M. S., & Indriani, E. D. (2021). TikTok as a Media to Enhancing the Speaking Skills of EFL Student's. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(1), 89-94.
Zubaidi, A., Junanah, J., & Shodiq, M. J. F. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Mahârah Al-Kalâm Berbasis Media Sosial Menggunakan Aplikasi Tiktok. Arabi: Journal of Arabic Studies, 6(1), 119-134.
Downloads
Published
How to Cite
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).