Manajemen Pengembangan Kurikulum Sekolah Inklusi

Authors

  • Siswanto Siswanto Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup, Indonesia
  • Eli Susanti Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Curup, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29240/jsmp.v3i2.927

Keywords:

Management of Curriculum Development, School of Inclusion

Abstract

This study aims to explain how to develop curriculum in inclusive schools, the paradigm used in this research is the paradigm of management functions of curriculum development. Then the supporting and inhibiting factors in the process. This study uses a qualitative method using a curriculum development management approach. The data in this study were obtained through observation, in-depth interviews, and document analysis. Testing the authenticity of the data through continuous observation and triangulation of sources and methods. Data analysis uses an interactive way, including; data collection, data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results of this study indicate that: first: the treatment given by the inclusive schools in Madrasah Aliyah Baitul Makmur towards children with different special needs is adjusted to their respective levels. For example services with regular classes with pull outs and for Madrasah Aliyah Baitul Makmur use a regular class placement / service system. Second; the development carried out at schools in Madrasah Aliyah Baitul Makmur curriculum development tailored to the characteristics / psychology of their students. The inhibiting factors are the lack of facilities and infrastructure and the absence of special teachers for children with special needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin, M., Arsil, Fathurrochman, I., Bahri, S., Rahmaningsih S. (2019). Manajemen Mutu Pendidikan Pada Perguruan Tinggi. Curup; LP2 IAIN Curup.

Arikunto, Suharsimi, Lia Yuliana, Manajemen Pendidikan, Yogyakarta: Aditya Media, 2008.

Denis dan Ny. Enrice, Inklusi; Sekolah Ramah Untuk Semua, Bandung: Nuansa, 2009.

Depertemen Pendidikan Nasional; Kurikulum 2004 Sekolah Menengah Atas (SMA) Pedoman Khusus Pengembangan Silabus Kompetensi Siswa Sekolah Menengah Atas, Jakarta: Binatama Raya, 2005.

Depertemen Pendidikan Nasional, Badan Standar Nasional Pendidikan (BSNP), Petunjuk Teknis Pengembnagan Silabus dan Contoh/Model Silabus Mata Pelajaran Geografi SMA/MA, Jakarta: BSNP, 2006.

Diknas Pendidikan Kota Yogyakarta, Petunjuk Teknis Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi Di Kota Yogyakarta, Yogyakarta: Diknas, 2009.

Direktorat Pembinaan Sekolah Luar Biasa, Pedoman Manajemen Dan Pembelajaran Sekolah Inklusi Tunagrahita Ringan (c), Jakarta: Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar Dan Menengah, 2010.

Direktorat Pembinaan Sekolah Luar Biasa, Pedoman Manajemen Dan Pembelajaran Sekolah Inklusi Tunarungu (B),Jakarta: Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar Dan Menengah, 2010.

Direktorat Pembinaan Sekolah Luar Biasa, Pedoman Manajemen Dan Pembelajaran Sekolah Inklusi Tunanetra ,Jakarta: Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar Dan Menengah, 2010.

Direktorat Pembinaan Sekolah Luar Biasa, Pedoman Manajemen Dan Pembelajaran Sekolah Inklusi Tunadaksa (D),Jakarta: Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar Dan Menengah, 2010.

Direktorat Pembinaan Sekolah Luar Biasa, Pedoman Penyelenggaraan Pendidikan Terpadu/Inlkusi; Pengadaan dan pembinaan Tenaga Pendidikan, Jakarta: Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar Dan Menengah, 2007.

Fathurrochman, I., Budiman, D. A., Alamsyahril, & Kristiawan, M. (2019). Revitalization Management Of Islamic Boarding School Preventing The Radicalism. Restaurant Business, (10), 495505. Retrieved from https://journals.eduindex.org/index.php/rb/article/view/9462

Fathurrochman, I. (2017). Implementasi Manajemen Kurikulum Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Santri Pondok Pesantren Hidayatullah/Panti Asuhan Anak Soleh Curup [Implementation Of Curriculum Management An Effort To Improve The Quality Of Hidayatullah Islamic Boarding School]. Tadbir : Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 1(1), 85-104.

Fathurrochman, I. (2017). Pengembangan kompetensi pegawai aparatur sipil negara (ASN) Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri (STAIN) Curup [The development of the competency of the state civil servant (ASN) STAIN Curup]. Manajer Pendidikan, 11(21), 120129.

Ganiofam, Mengasuh dan Mensukseskan Anak Berkebutuhan Khusus, Yogyakarta: Gara ilmu, 2010.

Hamalik, Oemar, Manajemen Pengembangan Kurikulum, Bandung: Kerja Sama UPI dan Remaja Rosdakarya, 2010.

Haris, Abdul, Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusu Autistik, Bandung: Alfabeta, 2006.

Hikmat, Manajemen Pendidikan, Bandung: Pustaka Setia, 2009.

Jupri, Hasan, et.al, Model-Model Pengembangan Kurikulum dalam At-Tarbiyah Jurnal Pendidikan Islam, Vol.01, No.01, Januari-Juni 2010.

Moleong, Lexy J, Metode Penelitian Kualitayif, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2010.

Nuzuar, Fathurrochman, I., Amin, M., et al. (2017). Manajemen dan Metodologi Pendidikan Agama Islam. Curup; LP2 IAIN Curup.

Ristianti, D. H., Danim, S., Winarto, H., & Dharmayana, I. W. (2019). The Development Of Group Counselling Assessment Instruments. International Journal of Scientific & Technology Research, 8(10), 267272. Retrieved from http://www.ijstr.org/paper-references.php?ref=IJSTR-1019-23814

Sagala, Syaiful, Kemempuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan, Bandung: Alfabeta, 2009.

Sanjaya, Wina, Kurikulum dan Pembelajaran; Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum KTSP, Jakarta: Kencana, 2008.

Sanjaya, Wina, Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran, Jakarta: Pranada Media Grup, 2009.

Sudjana, Nana, Pembinaan dan Pengembangan Kurikulum Di Sekolah, Bandung: Sinar Baru Algensindo, 2008.

Sukmadinata, Nana Syaodih, Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktek, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2002.

Sulistyorini. Manajemen Pendidikan Islam; Konsep Strategi dan Aplikasi, Yogyakarta: Teras, 2009.

Syamsudduha, Manajemen Pesantren Teori dan Praktek,Yogyakarta: Grhu Guru, 2004.

Undang-Undang, Sistem Pendidikan Nasional, Yogyakarta: Media Wacana Press, 2003.

Downloads

Published

2019-11-24

How to Cite

Siswanto, S., & Susanti, E. (2019). Manajemen Pengembangan Kurikulum Sekolah Inklusi. Tadbir : Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 3(2), 113–128. https://doi.org/10.29240/jsmp.v3i2.927

Issue

Section

Articles

Citation Check

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.